overgangsregeling oldtimer (belasting)

Informatie over wetgeving (RDW) en belasting bij klassiekers / oldtimers
Plaats reactie
erwin1972
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 dec 2012 11:00
Locatie: Hoornsterzwaag

overgangsregeling oldtimer (belasting)

Bericht door erwin1972 »

overgangsregeling oldtimer (belasting)
Wat ik mis op het forum is een algemeen gedeelte voor de dingen die niet bij de andere onderwerpen horen.
Maar goed, wie vult mij aan? Ieder heeft z'n eigen redenen om een klassieker te rijden.

De gewone hardwerkende mens wordt weer ongelofelijk genaaid!
Ik begrijp dat er bezuinigd moet worden en dat we allemaal ons steentje moeten bijdragen maar met het invoeren van MRB voor oldtimers jonger dan 40 jaar worden teveel mensen de dupe! Ik kan niet voor iedereen spreken en daarom maar een uitleg van mijn situatie:
In oktober 2012 hebben we een leuk huisje gekocht die ongeveer van de grond af aan opnieuw opgebouwd moet worden. Deze keuze hebben we gemaakt omdat een eigen woning anders niet te betalen is. Omdat we alles zelf doen hebben we een zware auto nodig om de nodige bouwmaterialen aan en af te voeren. Mijn vriendin heeft een paard die ook met regelmaat van a naar b gereden moet worden. Voor mijn werk moet ik met regelmaat twee zware kisten met gereedschap vervoeren van en naar het bedrijf. Dit past helaas niet in een Polo Blue Motion. De auto's die 3.5 ton mogen trekken en voldoende laadvermogen zijn voor de gewone man niet te betalen. Denk aan de dikke BMW's, andere grote 4x4's. Aanschaf meer dan €15.000. Belasting tussen de €1000 en €2500 per jaar. Reken daarbij het onderhoud, verzekering en brandstof.Zit je al snel op €10.000 per jaar voor alleen een auto! ik werk nu al met regelmaat 14 uur op een dag om voldoende inkomen te hebben om normaal te kunnen leven. Nu heeft de Overheid zelf in het verleden de niche gecreëerd dat auto's van 25 jaar en ouder vrijstelling hebben van MRB. Dit gaf mij de mogelijkheid om een auto te hebben die ¨betaalbaar" is en toch geschikt is voor het doel waar ie voor bedoeld is. Daar komt bij dat met de nieuwe regeling de waardedaling gigantisch is, zeg maar gerust dat mijn auto onverkoopbaar is! Wie gaat dat compenseren? Betaal straks €2304,- per jaar aan MRB!!! Op deze manier word ik dubbel gestraft. Ik steun de economie al genoeg. Alleen al via de accijns op benzine en lpg. Het is een klassieker! Deze vraagt meer onderhoud dan een moderne auto, ik zal dus vaker bij de onderdelenboer staan dan de gemiddelde autobezitter en dus meer uitgeven aan de kleine zelfstandige. De meeste die mij kennen weten dat ik altijd al oldtimers heb gehad en gereden omdat ik gek ben op oude auto's. Met de nieuwe regeling zal een stuk rijdend erfgoed verdwijnen uit de schuren en wegen omdat het niet meer leuk is (lees betaalbaar!). Ook de jong klassiekers hebben geschiedenis geschreven! Denk aan de Land Rovers/Range Rovers, Audi Quattro's, Alfa Romeo's enz. Allemaal iconen op hun eigen manier! Dit gaat verloren! De stelling is dat er €153.000.000 extra geld gegenereerd wordt met het invoeren van MRB voor oldtimers, dit is deze week al bijgesteld naar €125.000.000. De administratieve rompslomp gaat de Overheid ook het nodige kosten. Vergeet niet dat er veel bedrijven zijn die afhankelijk zijn van oldtimerbezitters, denk aan toelevering van onderdelen. Of als voorbeeld Aaldering Brummen, Hofman Leek, verschillende restauratiebedrijven enz. Deze kunnen straks de deuren sluiten! Wat gaat dat kosten? En wie nemen ze mee in de neerwaartse spiraal op weg naar een faillissement? Daar wordt niet over nagedacht volgens mij. De kosten zijn straks veel hoger dan dat er werkelijk binnen komt aan extra geld. Maar de Overheid is goed in het door een kokertje kijken en links/recht de dingen niet te zien!
Dus staatssecretaris Weekers: Stop met het invoeren van pretbelasting! (alles wat leuk is en dingen leuk houd moet nu betaald worden).

M.v.g.

Erwin
trotse bezitter van een Range Rover Classic(32 jaar) & Suzuki GSX1100(33jaar)
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: MRB/ staatsecretaris Weekers

Bericht door Bacchus »

Hoi Erwin,

Ik heb in de afgelopen weken emails gestuurd naar de mensen die voor ons in de politiek over dit onderwerk vergaderen en stammen. Ik denk dat dat de enige manier is om (naast de stembus) invloed uit te oefenen. Ook al is het minimaal, niet geschoten is altijd mis. Hieronder vind je email adressen waar jij bovenstaand verhaal naartoe kunt e-mailen. Ik ga mijn verhaal ook mailen, en zal dat later nog even in deze draad op het forum posten ook!

Meneer Bashir van de SP heeft me het volgende terug gemaild:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het kabinet wilde alle oldtimers belasten. De Tweede Kamer heeft gelukkig in november een Kamermotie van mij (die ik namens de SP heb ingediend) aangenomen om oldtimers die hobbymatig gebruikt worden niet te belasten. Dankzij die aangenomen Kamermotie gaat het kabinet oldtimers van 40 jaar en ouder niet belasten. Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers die nu geen MRB betalen zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn!

Ik heb dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.

LPG-motie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222047.pdf

Dieselmotie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222048.pdf

De stemmingen op 14 mei zouden wel eens spannend kunnen worden. Als u de Kamerleden in uw eigen woorden wil vertellen waarom de overgangsregeling ook voor diesels en LPG moet gelden zet ik hieronder hun e-mailadressen.



Fractievoorzitters:

D.Samsom@tweedekamer.nl; h.zijlstra@tweedekamer.nl; S.vHaersmabuma@tweedekamer.nl; a.pechtold@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; C.vdStaaij@tweedekamer.nl; h.krol@tweedekamer.nl; b.vojik@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; m.thieme@tweedekamer.nl; e.roemer@tweedekamer.nl

Fractiewoordvoerders:

e.groot@tweedekamer.nl; h.nepperus@tweedekamer.nl; P.omtzigt@tweedekamer.nl; r.vvliet@tweedekamer.nl; w.koolmees@tweedekamer.nl; j.klaver@tweedekamer.nl; c.schouten@tweedekamer.nl; f.bashir@tweedekamer.nl


Vergeet de media niet (bijvoorbeeld een ingezonden brief naar redactie@wuz.nl van de Telegraaf, of de Volkskrant, Trouw, AD, NRC, regionale kranten en andere media zoals BNR). Met aandacht in de media kunt u de druk opvoeren.


Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Peter54
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2011 13:47
Locatie: België

Re: MRB/ staatsecretaris Weekers

Bericht door Peter54 »

Ik las dat deze moties het ook niet gered hebben.

Dus nu allemaal aanmelden bij: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/

Peter
Plaats reactie