electronische ontsteking monteren op Range Rover Classic

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

electronische ontsteking monteren op Range Rover Classic

Bericht door DAppeldorn »

Ik heb een nieuwe electronische ontsteking voor mijn Range Rover Classic besteld bij simonbbc.
Deze op advies van de verkoper;
https://rover.ebay.com/rover/1/710-5348 ... 1868729656

Van mijn Mallory 2764301 werkt de vacuüm capsule niet meer.
En vind een electronische ontsteking makkelijker.

Nu zie ik dat mijn Range Rover classic een resistance wire heeft, ik neem aan dat er nu geen blokje tussen zit.
En een nieuwe 12volt draad moet gaan trekken vanaf de witte draden bij het contactslot.

Er werd geadviseerd om een 3ohm coil te nemen i.p.v. de +/- 1.6ohm.
En deze set is compleet, en met zwarte boogie kabels i.p.v. paars,blauw,rood etc :o

De motor is een 11D........A met carberateur (9.35:1)

Iemand ervaring met het plaatsen van een hei? tips and tricks zijn welkom.

Normaal zit er een vacuum advance en retard op de orginele ontsteking, dit zit volgens mij niet op de huidige Mallory.
Ik neem aan dat ik hier geen problemen me krijg, en de vacuum van boven op de carb gewoon kan gebruiken.
ook zit er orgineel een feultrap op, die ook gebruiken? of achterwege laten.
Benlaro
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 dec 2014 08:38

Re: electronische ontsteking monteren

Bericht door Benlaro »

Het is wel niet van een RRC, maar wel dezelfde motor in beginsel.

Ik ben bezig een Rover P6B uit 1970 op te knappen om klassieke rally's mee te gaan rijden.
Ik heb ook een nieuwe ontsteking besteld, maar ik ben gegaan voor een MSD met een twinspark.
Ik ben benieuwd wat dat gaat doen.
Wordt overigens wel meer aan bijgewerkt, dus alles bij elkaar willen we er wat meer PKtjes uit krijgen.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: electronische ontsteking monteren

Bericht door DAppeldorn »

De Mallory wat ik er nu op heb zitten is ook een twinspark.
op zich kan ik er niks van zeggen, zelfs met een lekke vacuumpot loopt het nog prima.

Ben zelf meer iemand van een hei of vol elektronische ontsteking.
1 keer monteren en je hoeft er niet meer naar om te kijken.
Behalve als het stuk is :mrgreen:

De msd heb ik ooit op een 455cid oldsmobile gehad, ik vind ze super.
je kan bij sommigen de vacuum en de roterende vervroeging afstellen naar je motor.
Ze zijn alleen vrij prijzig :shock: :shock:

Op mijn series 2 had ik een accuspark ontsteking, nooit problemen mee gehad.
Op advies van de s2club probeer ik nu eens een ontsteking van simonbbc.

Enige nadeel, de coil moet een volle 12 volt hebben. De resistance wire geeft beneden de 10 volt.
En er zit een draadje op die naar de startmotor gaat volgens mij.
De resistance wire en de draadje naar de startmotor is bij de coil op 1 stekker aangesloten.

En wil eigenlijk niet in de originele kabels knippen

Waarvoor is dat draadje naar de startmotor eigenlijk?
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: electronische ontsteking monteren

Bericht door dyyngo »

Dat draadje naar de startmotor geeft de volle 12 volt (of wat daar van over blijft) bij het inschakelen van de startmotor.
Vervolgens loopt de stroom over een weerstandsdraad.

Electronische ontsteking beter zonder dit systeem te gebruiken.
Ik heb de originele electronische ontsteking (en 3,9 motor) uit de jaren 90 op mijn 70er Range.
Ik heb een draad getrokken van het witte circuit (geschakeld over contact, geen zekering).
Bij mijn simpele Rangerovers is dat te vinden door de afdekking onder het stuur te verwijderen (5 of 6 schroefjes).
Daar zijn alle kleuren draad te vinden ..
Alle originele draden heb ik laten zitten (de 6 volt stoort niet), zo heb ik geen losse bedrading.
Sinds ik dat gedaan heb loopt de auto mooier.
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: electronische ontsteking monteren

Bericht door DAppeldorn »

Hij zit er op.

30 keer de ontsteking er in en eruit.
Nha de boogie kabels zitten weer op hun plek zoals het ook in het werkplaats boek staat.

Maar zat te pielen met de module, die aan de ontsteking zit.
Deze loopt tegen de bout van de stuurbekrachtiging, dus alles tijdelijk even anders gemaakt.
Ik kan de bout om de ontsteking vast te zetten maar net vast zetten, kan net van de zijkant.
Vanaf boven zit de module weer in de weg.

Wat hooguit 2 uurtjes werk is heb ik nu 1 1/2 dag aan het pielen geweest :cry:

Dus het mooiste is een ontsteking zonder module aan de zijkant. :shock:

Ik wil simonbbc even vragen of ik de module niet verplaatsen kan, want zo kan ik er niet goed bij.
Had al iets gezien bij hem op de site.

Heb ook een draad vanaf de witte draad dubbele sok bij het stuurkolom verbonden, eerst wou ik vanaf de aansluiting van de benzinepomp een draad trekken.
Maar die zit verstopt onder de tunnel, waar ik niet 123 een dubbele sok op kan zetten.
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: electronische ontsteking monteren

Bericht door dyyngo »

Bij mij past het allemaal net.
Net voldoende regelvrijheid tussen de vaste punten (bout van de pomp en thermostaathuis).
Vastzetten van de ontsteking gaat perfekt met een kort 9/16 ring/steek van Dowidat/Gedore.
Alle drie mijn (3,9 en 4,6) 70er Range rovers hebben de module op de onsteking, gaat eigenlijk prima.
Alle drie met de originele 70er jaren stuurbekrachtiginngspomp.
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: electronische ontsteking monteren

Bericht door DAppeldorn »

ok.

Als het eindelijk rond is met de rdw wil ik toch eens weer kijken.
Gisteren naar de rdw geweest voor een controle.
Nu nog even op de uitslag wachten.

Dus als iemand foto's heeft of meer informatie van kenteken 42-TKJ-3 is welkom.
Plaats reactie