Mijn range rover classic, met een 2.5 VM turbo diesel, bouwjaar 1991,wordt gebruikt waarvoor hij gemaakt is. We wonen in de bergen van Portugal en de asfaltkilometers zijn beperkt. De centrale diff lock is dan ook geen echte luxe, hij is soms nodig. Van de viscose koppeling werd ik niet blij, op een parkeerplaats bij de supermarkt is dat dan weer echt niet nodig. Piepende banden vertellen dat de zaak gelocked wordt. Schadelijk voor aandrijving en versnellingsbak. Het vervelende is dat er geen enkele indicatie is dat de zaak vergrendeld is met als gevolg onnodige slijtage of zelf schade aan de overige transmissie onderdelen. Gearbox windup was de engelse term begreep ik. De locale Landrover guru geraadpleegd en bij controle bleek dat de zaak constant gelocked was. Ergo viscose koppeling defect, tussenbak vervangen. Nu een tussenbak van een defender gemonteerd en het centrale differentieel kan handmatig gelocked worden. Wat een luxe, lekker niet automatisch, maar zelf bepalen wanneer er vergrendeld moet worden. Het enige wat nog niet naar behoren werkt is de snelheidsmeter, dat moet dus nog opgelost worden. Suggesties en tips van harte welkom.
Vergeef het me als ik niet de juiste technische terminolgie gebruik, maar ik hoop dat het verhaal duidelijk is.
Tussenbak defender in range rover classic
Re: Tussenbak defender in rangerover classic.
Hallo, heb je de snelheidsmeter al aan de gang? Zo ja, ik zou graag weten hoe je dat gedaan hebt
- Dionverhulst
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 27 jun 2011 19:34
- Website: http://www.verhulst.biz/
- Locatie: Twente
Re: Tussenbak defender in rangerover classic.
lijkt me idd niet handig als je geen controle heb over je tussen diff , ik ben benieuwd , heb je misschien wat foto's , of kon je het er zo inschroeven ?
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Re: Tussenbak defender in range rover classic
De Borg Warner visco tussenbak is altijd een probleem geweest.
De visco gaat gegarandeerd kapot boven de 200.000 km.
Meestal blokkeerd die volledig, wat uiteindelijk leidt tot (meestal) een diff dat breekt.
Je rijdt dan 2-wiel drive zonder dat je dat door hebt.
Of de visco doet niets meer, dan heb je een 4 wheel drive zonder blokkeringsmogelijkheid, iets minder erg.
Ofwel de visco tijdig vervangen
Ofwel de gewone LT230 tussenbak plaatsen.
Die zijn er in verschillende overbrengingen, de langste komen uit vroege RRs met 5bak en uit Discoveries.
In één van mijn 70er RRs heb ik een 4,6 motor en 5bak gebouwd met LT230 uit een Discovery.
Dit funktioneert perfekt, behalve de snelheidsmeter die ruim 20 afwijkt (10% was al door de 265/75 banden).
Dus als je net lekker 100 rijdt op de teller blijkt dat 130 op GPS.
Een beetje opletten dus vooral in NL, maar het went snel.
Is vast op te lossen, maar gewenning gaat ook ..
De visco gaat gegarandeerd kapot boven de 200.000 km.
Meestal blokkeerd die volledig, wat uiteindelijk leidt tot (meestal) een diff dat breekt.
Je rijdt dan 2-wiel drive zonder dat je dat door hebt.
Of de visco doet niets meer, dan heb je een 4 wheel drive zonder blokkeringsmogelijkheid, iets minder erg.
Ofwel de visco tijdig vervangen
Ofwel de gewone LT230 tussenbak plaatsen.
Die zijn er in verschillende overbrengingen, de langste komen uit vroege RRs met 5bak en uit Discoveries.
In één van mijn 70er RRs heb ik een 4,6 motor en 5bak gebouwd met LT230 uit een Discovery.
Dit funktioneert perfekt, behalve de snelheidsmeter die ruim 20 afwijkt (10% was al door de 265/75 banden).
Dus als je net lekker 100 rijdt op de teller blijkt dat 130 op GPS.
Een beetje opletten dus vooral in NL, maar het went snel.
Is vast op te lossen, maar gewenning gaat ook ..