Tussenbak defender in range rover classic

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
Sjoerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2015 23:12

Tussenbak defender in range rover classic

Bericht door Sjoerd »

Mijn range rover classic, met een 2.5 VM turbo diesel, bouwjaar 1991,wordt gebruikt waarvoor hij gemaakt is. We wonen in de bergen van Portugal en de asfaltkilometers zijn beperkt. De centrale diff lock is dan ook geen echte luxe, hij is soms nodig. Van de viscose koppeling werd ik niet blij, op een parkeerplaats bij de supermarkt is dat dan weer echt niet nodig. Piepende banden vertellen dat de zaak gelocked wordt. Schadelijk voor aandrijving en versnellingsbak. Het vervelende is dat er geen enkele indicatie is dat de zaak vergrendeld is met als gevolg onnodige slijtage of zelf schade aan de overige transmissie onderdelen. Gearbox windup was de engelse term begreep ik. De locale Landrover guru geraadpleegd en bij controle bleek dat de zaak constant gelocked was. Ergo viscose koppeling defect, tussenbak vervangen. Nu een tussenbak van een defender gemonteerd en het centrale differentieel kan handmatig gelocked worden. Wat een luxe, lekker niet automatisch, maar zelf bepalen wanneer er vergrendeld moet worden. Het enige wat nog niet naar behoren werkt is de snelheidsmeter, dat moet dus nog opgelost worden. Suggesties en tips van harte welkom.

Vergeef het me als ik niet de juiste technische terminolgie gebruik, maar ik hoop dat het verhaal duidelijk is.
Wkhoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2016 19:05

Re: Tussenbak defender in rangerover classic.

Bericht door Wkhoek »

Hallo, heb je de snelheidsmeter al aan de gang? Zo ja, ik zou graag weten hoe je dat gedaan hebt
Gebruikersavatar
Dionverhulst
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2011 19:34
Website: http://www.verhulst.biz/
Locatie: Twente

Re: Tussenbak defender in rangerover classic.

Bericht door Dionverhulst »

lijkt me idd niet handig als je geen controle heb over je tussen diff , ik ben benieuwd , heb je misschien wat foto's , of kon je het er zo inschroeven ?
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: Tussenbak defender in range rover classic

Bericht door dyyngo »

De Borg Warner visco tussenbak is altijd een probleem geweest.
De visco gaat gegarandeerd kapot boven de 200.000 km.
Meestal blokkeerd die volledig, wat uiteindelijk leidt tot (meestal) een diff dat breekt.
Je rijdt dan 2-wiel drive zonder dat je dat door hebt.
Of de visco doet niets meer, dan heb je een 4 wheel drive zonder blokkeringsmogelijkheid, iets minder erg.

Ofwel de visco tijdig vervangen
Ofwel de gewone LT230 tussenbak plaatsen.
Die zijn er in verschillende overbrengingen, de langste komen uit vroege RRs met 5bak en uit Discoveries.

In één van mijn 70er RRs heb ik een 4,6 motor en 5bak gebouwd met LT230 uit een Discovery.
Dit funktioneert perfekt, behalve de snelheidsmeter die ruim 20 afwijkt (10% was al door de 265/75 banden).
Dus als je net lekker 100 rijdt op de teller blijkt dat 130 op GPS.
Een beetje opletten dus vooral in NL, maar het went snel.
Is vast op te lossen, maar gewenning gaat ook ..
Plaats reactie