range rover p38 4.6 hse op het oog

Wilt u een Range Rover P38 kopen? Hier vindt u ervaringen van anderen, advies en verdere aankooptips
Plaats reactie
ottje

range rover p38 4.6 hse op het oog

Bericht door ottje »

Goede dag,


Ik Zit al een tijd te twijfelen over de aankoop van een range rover p38 4.6 hse uit 2000 met ongeveer 150000km
Dat deze benzine verbruikt weet ik maar hoe zit het met onderhoud en wat zijn de bekende gebreken waar ik op moet letten bij aanschaf?
fep739
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2009 11:10

Re: range rover op het oog

Bericht door fep739 »

ottje schreef:Goede dag,


Ik Zit al een tijd te twijfelen over de aankoop van een r.r.4.6 hse uit 2000 met ongeveer 150000km
Dat deze benzine verbruikt weet ik maar hoe zit het met onderhoud en wat zijn de bekende gebreken waar ik op moet letten bij aanschaf?
Kijken of de luchtvering goed werkt , de airco marcheert etc... Alle elektrische functies uitproberen om te weten dat er nergens fouten zijn.
Voor de 4.6 specifiek , moet je goed kijken of alles qua motorkoeling tiptop is. Als dat allemaal toppie is , is het een zalige bak om met te rijden.
ottje

Re: range rover op het oog

Bericht door ottje »

Ok dan, maarrr hoe controleer ik met dit weer de airco??
En waar moet ik bij die koeling precies naar kijken?

Groeten
jeroen
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:01
Locatie: echt

Re: range rover op het oog

Bericht door jeroen »

als er iets mis is met de airco dan zie je in het beeldscherm van de climate unit een boekje rechtsonder met
een uitroepteken.Dat betekent dat er iets mis is met de airco/verwarming.De koeling is het belangrijkste en natuurlijk
de luchtvering.De koeling kun je controleren door de auto warm te laten lopen en kijken of er in het expansievat geen
druk wordt opgebouwd.Heel vaak wordt een range verkocht omdat mensen weten dat hun auto een probleem met de koeling heeft.Met heel vaak als gevolg dat er een andere motor geplaatst moet worden.Meestal beginnen ze koelvloeistof te verbruiken,maar dat merk je niet in een proefrit.Zeker niet als ze van tevoren alles netjes hebben afgevuld.km standen wil
niet echt veel zeggen,alleen hoe er mee gereden is de vorige km's.Sommige klanten van mij hadden bij 120dkm al de motor kapot,en sommige hebben al 300dkm erop staan en nog geen probleem.Dus koop het liefst een auto met bekende historie.
En je moet er geluk mee hebben.Een 4.0 is wel betrouwbaarder.
succes
ottje

Re: range rover op het oog

Bericht door ottje »

Nou dan ga ik daar eens goed naar kijken.
Mocht zo'n onderblok nu heel zijn en over 10000km tocht kapot gaan is dit dan eventueel een klus om zelf te doen of is dat zeer ingewikkeld?
Ik het wel enige ervaring met blokwissels van saab maar dat is natuurlijk een andere auto.
Is het zoiezo een auto waar je zelf nog iets aan kan repareren als het kapot gaat?
Mathijs4600
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:19
Locatie: omgeving Roosendaal

Re: range rover op het oog

Bericht door Mathijs4600 »

Ik heb dus een 4.6HSE, en de motor is zeer toegankelijk te noemen in vergelijking met de V6 die in de Renault 25 lag.
Genoeg ruimte om aan alle kanten bij te kunnen.

Luchtveren vervangen is een 'eitje' als ik dat zo mag zeggen. Had het nog nooit gedaan, en beide voor balgen heb ik vervangen in totaal anderhalf uur tijd.
De meeste tijd was ik kwijt met het terugzetten van de binnenschermen, en dan met name de bevestiging dopjes...

Dat boek symbooltje van de airco kan volgens mij ook aanspringen als de buiten temperatuur meter niet goed werkt. Het is een algemene storing indicatie.
Meestal zit dit in de unit zelf, en niet in de sensor. Controleer of de aangegeven buiten temperatuur beetje correct is, dus niet zoals bij mij dat er stond dat het -7 was, terwijl het buiten over de 20 graden was...
Die units zijn te repareren (opsturen naar een bedrijf) voor circa 60 of 80 euro.
Zelf heb ik via eBay Engeland een andere gekocht. Overigens vind je daar zeer veel voordelige onderdelen voor weinig.

Niet perse 4.6 gerelateerd:
- Raam mechanismen, de motor doet het dan nog wel, maar de tandjes zijn afgebroken, of de plaat is gescheurd.
(daar zijn goedkope alternatieven voor, dus een nieuw mechaniek, maar dan zonder motor bijvoorbeeld.)
- Stel motortjes van de kleppen, als alternatief is er een goedkoper motortje (precies dezelfde overigens) van Peugeot te plaatsen.
- Water bij reserve wiel, oorzaak divers (maar meestal niet goed zittend rubber achterklep (je hoort de rammel wel))
- Rammeltjes, onvoorstelbaar, maar op te lossen. Denk aan de deur-slot pennetjes (stukje vilt achter doen), achterklep (rubber terug doen), dat soort dingen.
- Bij de raamstijlen wil nogal eens het 'pluizige' wat er op zit, los laten. Sommigen schuren hem dan helemaal kaal, en spannen er dan leer omheen.

Het kan zeker geen kwaad om handig te zijn met deze auto's.
Echter, als ik lees dat je ervaringen hebt met blok wisselen van een Saab (meerdere zelfs), hoef je voor de rangie echt niet terug te schrikken. Alles zit vrij logisch in elkaar, en is ruim te bereiken op een prettige werk hoogte.
Onderdelen (en alternatieven) zijn ruim voorhanden, en wat mij opviel, absoluut betaalbaar.
Had ik niet verwacht van zo'n dure auto, maar mij hoor je niet klagen...

Ze rijden verslavend lekker, helemaal nu met dit weer, geen centje last van de sneeuw of gladheid, zie auto's door de straat glibberen, en heb zelf nergens last van.
Bespaar echter niet op onderhoud door deze uit te stellen. Dat is van toepassing op veel auto's, maar op tijd nieuwe olie en filters, bougies etc, is wel van belang.
Epsom Green -- 4.6HSE -- 1999 -- Afbeelding
ottje

Re: range rover op het oog

Bericht door ottje »

Nou bedankt allemaal voor de reacties. Ik wil er een!
Heb er gisteren 2 bekeken en ga er morgen nog 2 bekijken als het weer het toelaat.
Helaas staan ze niet om de hoek te koop dus dat zal wel weer een hele dag in beslag gaan nemen.
Ik heb er gisteren in een gereden en geweldig. Ik ben verkocht nu alleen de juiste nog vinden.
Ik woon zelf in Breda, zijn daar in de buurt wel onderdeel verkooppunten?(hoop niet dat het meteen nodig is)
jeroen
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:01
Locatie: echt

Re: range rover op het oog

Bericht door jeroen »

voor gebruikte onderdelen kan je bij mij zijn.ik sloop namelijk p38's.Heb dus meestal alles op voorraad
voor gunstige prijzen.Kijk voor een idee maar op marktplaats bij woonplaats Echt.
stephen j
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 jan 2010 18:40

Re: range rover op het oog

Bericht door stephen j »

Jeroen, ik heb even zitten kijken op marktplaats. Ik ga zeker een keer wat dingen bij je aanschaffen! :D
Plaats reactie